Jumlah Paparan Halaman

Isnin, 30 September 2013

TUGASAN SESI BELAJAR DI RUMAH 1 WAGNER



TUGASAN SESI BELAJAR DI RUMAH 1 WAGNER 2013.

Latihan 1: Pemahaman petikan komsas
(B4 DB1 E1: Menjelaskan maksud tersurat dan tersirat dengan betul daripada pelbagai bahan)

Drama: Surat Untuk Ina.
Baca petikan drama di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.

CIKGU HALIL
:
(Suara tinggi) Hari ini ada sesuatu yang ingin saya cakapkan. Masalah disiplin antara murid semua. Disiplin sudah mulai merosot sejak kebelakangan ini. sebentar tadi Zarina telah memberi saya sepucuk surat. Kenapa ini terjadi? Semasa bersekolah, kamu dilarang berutus surat yang boleh menjatuhkan moral kamu. (Mengangkat surat) Siapa yang tulis ini?
                    Masing-masing pandang-memandang sesama sendiri. ZALINA tunduk.
CIKGU HALIL
:
Lebih baik kamu mengaku.
BADAR
:
(Berani) Saya cadangkan kita tubuhkan jawatankuasa penyiasat kelas ini.
CIKGU HALIL
:
Cadangan yang baik, sebelum saya sendiri menyiasat. Lebih baik kamu mengaku. Jika kamu mengaku, saya tidak akan mengenakan sebarang hukuman.
                     ZALI tunduk.
CIKGU HALIL
:
Baiklah. Jika kamu semua tidak mengaku, keluarkan buku latihan Bahasa Malaysia dan buku karangan kamu. Letak di atas meja.
                    Semua murid mengeluarkan buku.
CIKGU HALIL
:
Zalina, pastikan semua sudah mengeluarkan buku.
ZALINA
:
(Bangun) Baik, cikgu.


Zalina memeriksa setiap meja.
ZALINA
:
Zali tertinggal buku latihan, cikgu.
CIKGU HALIL
:
Tidak mengapa, asalkan ada buku karangan.
                    Cikgu Halil meneliti setiap buku sepintas lalu. Tiba di meja ZALI, di berhenti agak lama



(Dipetik daripada drama “Surat Untuk Ina” dalam antologi Kasut Kelopak Jantung, Dewan Bahasa dan Pustaka)

1.       Apakah perkara yang dilarang oleh semua murid semasa bersekolah seperti yang dinyatakan oleh Cikgu Halil?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .

2.       Apakah cadangan Badar bagi mengenal pasti orang yang bertanggungjawab menulis surat kepada Zalina?
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .

3.       Bagaimanakah Cikgu Halil mahu mengenal pasti orang yang telah menulis surat kepada Zalina?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .

4.       Di manakah  peristiwa dalam petikan di atas berlaku?
_______________________________________________________________________________ .

5.       Berdasarkan petikan di ata, nyatakan dua perwatakan Cikgu Halil.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .

Latihan 2: Kemahiran membaca dan mengolah maklumat.

Baca petikan di bawah dengan teliti. Kemudian, lengkapkan tugasan yang berikutnya.

                Muktahir, negara tidak putus-putus didedahkan dengan berita kematian yang membabitkan penyakit demam denggi. Hal ini ternyata mengancam ketenteraman masyarakat sejagat kerana masalah nyamuk Aedes umpama barah yang tiada penawarnya. Walau bagaimanapun, masalah ini boleh dikurangkan sekiranya setiap lapisan masyarakat berusaha untuk mengambil langkah-langkah yang sewajarnya demi kemaslahatan bersama. Salah satu usaha yang boleh dijayakan oleh penduduk adalah dengan mengadakan aktiviti gotong-royong di kawasan perumahan. Aktiviti ini bukan sahaja dapat membersihkan kawasan yang bersemak samun tetapi secara tidak langsung dapat mengeratkan perpaduan.
                Selain itu, pihak-pihak berwajib juga boleh menyumbang jasa dengan melakukan penyemburan racun nyamuk secara percuma di kawasan yang terlibat. Ketika proses penyemburan racun atau “fogging” dilakukan oleh pihak berwajib di kawasan perumahan, para penghuni hendaklah menutup pintu dan tingkap bagi mengelakkan asap semburan itu masuk ke dalam rumah.
                Berdasarkan Akta Pemusnahan Serangga Pembawa Penyakit 1975, kompaun maksimum RM500 boleh dikenakan kepada pemilik premis yang membiarkan premis mereka menjadi tempat pembiakan nyamuk Aedes. Namun, kadar ini  dilihat masih rendah dan belum menggerunkan pemilik premis. Lantaran itu, kerajaan disyorkan agar menaikkan nilai kompaun kepada satu nilai yang lebih tinggi. Ha ini penting untuk memberikan pengajaran kepada mereka yang terbabit. Serentak itu, Kempen Pencegahan Denggi harus digiatkan untuk menyedarkan masyarakat.

(Dipetik dan diubahsuaikan daripada rencana “Denggi Musuh yang Dipandang Ringan” oleh Naim Yaakob)

B5 DB1 E1: Membaca secara ekstensif untuk mendapatkan maklumat.

Tugasan 1: Berdasarkan petikan di atas, senaraikan usaha-usaha untuk menangani wabak denggi di negara kita.

1.       ______________________________________________________________________________ .
2.       ______________________________________________________________________________ .
3.       ______________________________________________________________________________ .
4.       ______________________________________________________________________________ .

Tugasan 2: Cari maklumat tentang simptom-simptom seseorang yang dijangkiti demam denggi. Senaraikan tiga simptom berkenaan.

1.       ______________________________________________________________________________ .
2.       ______________________________________________________________________________ .
3.       ______________________________________________________________________________ .

B5 DB1 E2: Menghuraikan maklumat daripada bahan yang dibaca secara logik untuk membuat inferens.

Berdasarkan maklumat yang kamu peroleh pada tugasan 1 dan 2, tulis sebuah rumusan tentang usaha-usaha untuk menangani wabak denggi di negara kita dan simptom-simptom seseorang yang dijangkiti demam denggi. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .

Latihan 3: Kemahiran membaca dan menilai secara keseluruhan sesuatu maklumat daripada pelbagai bahan.

B6 DB1 E1: Membuat ramalan dengan memberikan alasan berdasarkan maklumat yang terdapat dalam bahan.

Atas nama pembangunan telah mengakibatkan aktiviti penerokaan dan penebangan hutan berlaku tanpa kawalan. Hal ini secara tidak langsung telah mendatangkan impak yang buruk terhadap keseimbangan ekosistem serta habitat flora serta fauna.

Berdasarkan petikan di atas, ramalkan kesan yang berlaku terhadap keseimbangan ekosistem dan habitat flora serta fauna. Catatkan ramalan anda serta alasan yang relevan.

KEJADIAN YANG DIRAMALKAN
ALASAN
(Huraian bagaimana kejadian berkenaan boleh berlaku)
1.


2.


3.



B6 DB1 E2: Menilai dan memberikan pendapat daripada bahan yang dibaca.

Baca petikan dialog di bawah, kemudian selesaikan tugasan yang diberikan.

Syahida dan rakan-rakanya mengadakan perbincangan tentang cara mempertingkatkan penghayatan sastera tradisional dalam kalangan remaja. Beriku ialah inti pati perbincangan mereka.

SHIN YEE
:
Pada pendapat saya, untuk mempertingkatkan minat remaja terhadap sastera tradisional, pihak penerbit di negara ini hendaklah menerbitkan karya tersebut sama ada yang berbentuk karya asal ataupun karya yang diubah suai tetapi masih mengekalkan ciri sastera tradisional. Misalnya, karya tersebut masih lagi menggunakan kata-kata klasik dan gurindm atau seloka. Sastera tradisional juga boleh dipermudah untuk bacaan murid sekolah rendah. Usaha sebegini dapat menarik minat mereka dari awal lagi.
DEVI
:
Pada hemat saya, minat remaja terhadap sastera tradisional dapat dipertingkatkan sekiranya bahan tersebut mudah didapati. Ini bermakna, bahan tersebut mudah didapati di perpustakaan sekolah dan negeri, di kedai-kedai buku, dan sebagainya kerana tak kenal maka tak cinta. Sekiranya buku itu mudah didapati, akan timbullah minat untuk membacanya.
SYAHIDA
:
Saya bersetuju dengan pendapat kamu berdua. Bagi meningkatkan minat rakan remaja terhadap sastera tradisional saya mencadangkan agar peraduan mengubah suai karya sastera tradisional kepada bentuk skrip drama atau komik diadakan. Dengan cara ini, banyak remaja akan tertarik kepada sastera tradisonal dan lebih menghayatinya.

Tugasan 1: Berdasarkan petikan dialog di atas, senaraikan langkah-langkah untuk  mempertingkatkan penghayatan sastera tradisional dalam kalangan remaja.

1.       _______________________________________________________________________________ .
2.       _______________________________________________________________________________ .
3.       _______________________________________________________________________________ .
4.       _______________________________________________________________________________ .

Tugasan 2: Huraikan penilaian anda terhadap kepentingan penghayatan terhadap sastera dalam kalangan generasi muda. Huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .

Latihan 4: Kemahiran mengolah maklumat secara bertulis.

B5 DT1 E1 : Menghasilkan penulisan yang lengkap dengan laras bahasa yang sesuai dan ayat yang gramatis.
B6 DT1 E2: Menghasilkan prosa yang boleh dijadikan contoh.

Anda telah menyertai pertandingan syarahan peringkat sekolah. Tajuk syarahan anda ialah “Cara-cara Mengisi Masa Cuti Sekolah Secara Berfaedah”. Panjangnya teks syarahan anda hendaklah melebihi 180 patah perkataan.

Latihan 5 : Kemahiran menghasilkan penulisan kreatif yang dapat dijadikan contoh.

B6 DT1 E1 : Menghasilkan puisi menggunakan ungkapan yang indah.

Tugasan : Berdasarkan gambar di bawah, cipta sebuah sajak tentang gejala sosial dalam kalangan remaja. Panjang sajak anda hendaklah antara 20 hingga 50 patah perkataan.

 
Latihan 6: Menyunting dan memurnikan sesebuah karya yang telah dihasilkan.

B6 DT1 E2: Mengenal pasti dan membetulkan kesalahan bahasa dalam sesebuah karya.

Baca petikan di bawah dengan teliti. Kemudian kenal pasti empat kesalahan ejaan, empat kesalahan imbuhan, dan empat tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan berkenaan. Anda tidak perlu menyalin petikan semula.


PENANAMAN PADI DI MALAYSIA

                Padi ditanamkan mengikut proses tertentu. Pada peringkat permulaan, kawasan sawah dibersihkan dari jerami atau tunggul kayu.  Sawah dibajak supaya menggemburkan tanah dengan menggunakan jentera pembajak. Selepas itu, bijik benih ditabur disawah padi. Perairan penting bagi pokok padi tetapi pokok padi memerlukan bekalan air yang tetap sepanjang pertumbuhannya. Selain itu, pokok padi membaja dan dikawal daripada diserang oleh haiwan perosak. Serangga seperti kutu, belalang, dan ulat dapat merosakan pokok padi secara besaran. Untuk dielakkan kerugian sedemikian, kebanyakkan petani menyemburkan racun perosak serangga kira-kira dua bulan sebelum musim menuai.

Bil.
Kesalahan
Pembetulan
1.


2.


3.


4.


5.


6.


7.


8.


9.


10.


11.


12.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan