TUGASAN SESI BELAJAR
DI RUMAH 1 WAGNER 2013.
Latihan 1: Pemahaman
petikan komsas
(B4 DB1 E1:
Menjelaskan maksud tersurat dan tersirat dengan betul daripada pelbagai bahan)
Drama: Surat Untuk
Ina.
Baca petikan drama di bawah dengan teliti, kemudian jawab
soalan-soalan yang berikutnya.
CIKGU HALIL
|
:
|
(Suara tinggi) Hari ini ada sesuatu yang ingin saya
cakapkan. Masalah disiplin antara murid semua. Disiplin sudah mulai merosot
sejak kebelakangan ini. sebentar tadi Zarina telah memberi saya sepucuk
surat. Kenapa ini terjadi? Semasa bersekolah, kamu dilarang berutus surat
yang boleh menjatuhkan moral kamu. (Mengangkat surat) Siapa yang tulis ini?
|
Masing-masing
pandang-memandang sesama sendiri. ZALINA tunduk.
|
||
CIKGU HALIL
|
:
|
Lebih baik kamu mengaku.
|
BADAR
|
:
|
(Berani) Saya cadangkan kita tubuhkan jawatankuasa
penyiasat kelas ini.
|
CIKGU HALIL
|
:
|
Cadangan yang baik, sebelum saya sendiri menyiasat. Lebih
baik kamu mengaku. Jika kamu mengaku, saya tidak akan mengenakan sebarang
hukuman.
|
ZALI tunduk.
|
||
CIKGU HALIL
|
:
|
Baiklah. Jika kamu semua tidak mengaku, keluarkan buku
latihan Bahasa Malaysia dan buku karangan kamu. Letak di atas meja.
|
Semua murid mengeluarkan
buku.
|
||
CIKGU HALIL
|
:
|
Zalina, pastikan semua sudah mengeluarkan buku.
|
ZALINA
|
:
|
(Bangun) Baik, cikgu.
|
Zalina memeriksa setiap meja.
|
||
ZALINA
|
:
|
Zali tertinggal buku latihan, cikgu.
|
CIKGU HALIL
|
:
|
Tidak mengapa, asalkan ada buku karangan.
|
Cikgu Halil meneliti
setiap buku sepintas lalu. Tiba di meja ZALI, di berhenti agak lama
|
||
(Dipetik daripada drama “Surat Untuk Ina” dalam antologi Kasut Kelopak Jantung, Dewan Bahasa
dan Pustaka)
|
1.
Apakah perkara yang dilarang oleh semua murid
semasa bersekolah seperti yang dinyatakan oleh Cikgu Halil?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
.
2.
Apakah cadangan Badar bagi mengenal pasti orang
yang bertanggungjawab menulis surat kepada Zalina?
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
.
3.
Bagaimanakah Cikgu Halil mahu mengenal pasti
orang yang telah menulis surat kepada Zalina?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
.
4.
Di manakah peristiwa dalam petikan di atas berlaku?
_______________________________________________________________________________
.
5.
Berdasarkan petikan di ata, nyatakan dua
perwatakan Cikgu Halil.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
.
Latihan 2: Kemahiran
membaca dan mengolah maklumat.
Baca petikan di bawah dengan teliti. Kemudian, lengkapkan
tugasan yang berikutnya.
Muktahir,
negara tidak putus-putus didedahkan dengan berita kematian yang membabitkan
penyakit demam denggi. Hal ini ternyata mengancam ketenteraman masyarakat
sejagat kerana masalah nyamuk Aedes umpama barah yang tiada penawarnya. Walau
bagaimanapun, masalah ini boleh dikurangkan sekiranya setiap lapisan masyarakat
berusaha untuk mengambil langkah-langkah yang sewajarnya demi kemaslahatan
bersama. Salah satu usaha yang boleh dijayakan oleh penduduk adalah dengan
mengadakan aktiviti gotong-royong di kawasan perumahan. Aktiviti ini bukan
sahaja dapat membersihkan kawasan yang bersemak samun tetapi secara tidak
langsung dapat mengeratkan perpaduan.
Selain
itu, pihak-pihak berwajib juga boleh menyumbang jasa dengan melakukan
penyemburan racun nyamuk secara percuma di kawasan yang terlibat. Ketika proses
penyemburan racun atau “fogging” dilakukan oleh pihak berwajib di kawasan
perumahan, para penghuni hendaklah menutup pintu dan tingkap bagi mengelakkan
asap semburan itu masuk ke dalam rumah.
Berdasarkan
Akta Pemusnahan Serangga Pembawa Penyakit 1975, kompaun maksimum RM500 boleh
dikenakan kepada pemilik premis yang membiarkan premis mereka menjadi tempat
pembiakan nyamuk Aedes. Namun, kadar ini
dilihat masih rendah dan belum menggerunkan pemilik premis. Lantaran
itu, kerajaan disyorkan agar menaikkan nilai kompaun kepada satu nilai yang
lebih tinggi. Ha ini penting untuk memberikan pengajaran kepada mereka yang
terbabit. Serentak itu, Kempen Pencegahan Denggi harus digiatkan untuk
menyedarkan masyarakat.
(Dipetik dan diubahsuaikan daripada rencana “Denggi Musuh yang Dipandang Ringan” oleh
Naim Yaakob)
B5 DB1 E1: Membaca
secara ekstensif untuk mendapatkan maklumat.
Tugasan 1: Berdasarkan petikan di atas, senaraikan
usaha-usaha untuk menangani wabak denggi di negara kita.
1.
______________________________________________________________________________
.
2.
______________________________________________________________________________
.
3.
______________________________________________________________________________
.
4.
______________________________________________________________________________
.
Tugasan 2: Cari maklumat tentang simptom-simptom seseorang
yang dijangkiti demam denggi. Senaraikan tiga simptom berkenaan.
1.
______________________________________________________________________________
.
2.
______________________________________________________________________________
.
3.
______________________________________________________________________________
.
B5 DB1 E2:
Menghuraikan maklumat daripada bahan yang dibaca secara logik untuk membuat inferens.
Berdasarkan maklumat yang kamu peroleh pada tugasan 1 dan 2,
tulis sebuah rumusan tentang usaha-usaha untuk menangani wabak denggi di negara
kita dan simptom-simptom seseorang yang dijangkiti demam denggi. Panjang
rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
.
Latihan 3: Kemahiran
membaca dan menilai secara keseluruhan sesuatu maklumat daripada pelbagai
bahan.
B6 DB1 E1: Membuat
ramalan dengan memberikan alasan berdasarkan maklumat yang terdapat dalam
bahan.
Atas nama pembangunan telah mengakibatkan aktiviti
penerokaan dan penebangan hutan berlaku tanpa kawalan. Hal ini secara tidak
langsung telah mendatangkan impak yang buruk terhadap keseimbangan ekosistem
serta habitat flora serta fauna.
|
Berdasarkan petikan di atas, ramalkan kesan yang berlaku
terhadap keseimbangan ekosistem dan habitat flora serta fauna. Catatkan ramalan
anda serta alasan yang relevan.
KEJADIAN YANG DIRAMALKAN
|
ALASAN
(Huraian bagaimana
kejadian berkenaan boleh berlaku)
|
1.
|
|
2.
|
|
3.
|
B6 DB1 E2: Menilai
dan memberikan pendapat daripada bahan yang dibaca.
Baca petikan dialog di bawah, kemudian selesaikan tugasan
yang diberikan.
Syahida dan rakan-rakanya mengadakan perbincangan tentang
cara mempertingkatkan penghayatan sastera tradisional dalam kalangan remaja.
Beriku ialah inti pati perbincangan mereka.
SHIN YEE
|
:
|
Pada pendapat saya, untuk mempertingkatkan minat remaja
terhadap sastera tradisional, pihak penerbit di negara ini hendaklah
menerbitkan karya tersebut sama ada yang berbentuk karya asal ataupun karya
yang diubah suai tetapi masih mengekalkan ciri sastera tradisional. Misalnya,
karya tersebut masih lagi menggunakan kata-kata klasik dan gurindm atau
seloka. Sastera tradisional juga boleh dipermudah untuk bacaan murid sekolah
rendah. Usaha sebegini dapat menarik minat mereka dari awal lagi.
|
DEVI
|
:
|
Pada hemat saya, minat remaja terhadap sastera tradisional
dapat dipertingkatkan sekiranya bahan tersebut mudah didapati. Ini bermakna,
bahan tersebut mudah didapati di perpustakaan sekolah dan negeri, di
kedai-kedai buku, dan sebagainya kerana tak kenal maka tak cinta. Sekiranya
buku itu mudah didapati, akan timbullah minat untuk membacanya.
|
SYAHIDA
|
:
|
Saya bersetuju dengan pendapat kamu berdua. Bagi
meningkatkan minat rakan remaja terhadap sastera tradisional saya
mencadangkan agar peraduan mengubah suai karya sastera tradisional kepada
bentuk skrip drama atau komik diadakan. Dengan cara ini, banyak remaja akan
tertarik kepada sastera tradisonal dan lebih menghayatinya.
|
Tugasan 1: Berdasarkan petikan dialog di atas, senaraikan
langkah-langkah untuk mempertingkatkan
penghayatan sastera tradisional dalam kalangan remaja.
1.
_______________________________________________________________________________
.
2.
_______________________________________________________________________________
.
3.
_______________________________________________________________________________
.
4.
_______________________________________________________________________________
.
Tugasan 2: Huraikan penilaian anda terhadap kepentingan
penghayatan terhadap sastera dalam kalangan generasi muda. Huraian anda
hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
.
Latihan 4: Kemahiran
mengolah maklumat secara bertulis.
B5 DT1 E1 :
Menghasilkan penulisan yang lengkap dengan laras bahasa yang sesuai dan ayat
yang gramatis.
B6 DT1 E2:
Menghasilkan prosa yang boleh dijadikan contoh.
Anda telah menyertai pertandingan syarahan peringkat
sekolah. Tajuk syarahan anda ialah “Cara-cara
Mengisi Masa Cuti Sekolah Secara Berfaedah”. Panjangnya teks syarahan anda
hendaklah melebihi 180 patah perkataan.
Latihan 5 : Kemahiran
menghasilkan penulisan kreatif yang dapat dijadikan contoh.
B6 DT1 E1 :
Menghasilkan puisi menggunakan ungkapan yang indah.
Tugasan : Berdasarkan gambar di bawah, cipta sebuah sajak
tentang gejala sosial dalam kalangan
remaja. Panjang sajak anda hendaklah antara 20 hingga 50 patah perkataan.
Latihan 6: Menyunting
dan memurnikan sesebuah karya yang telah dihasilkan.
B6 DT1 E2: Mengenal
pasti dan membetulkan kesalahan bahasa dalam sesebuah karya.
Baca petikan di bawah dengan teliti. Kemudian kenal pasti empat
kesalahan ejaan, empat kesalahan imbuhan, dan empat tatabahasa. Senaraikan dan
betulkan kesalahan-kesalahan berkenaan. Anda tidak perlu menyalin petikan
semula.
PENANAMAN PADI DI MALAYSIA
Padi
ditanamkan mengikut proses tertentu. Pada peringkat permulaan, kawasan sawah
dibersihkan dari jerami atau tunggul kayu. Sawah dibajak supaya menggemburkan tanah
dengan menggunakan jentera pembajak. Selepas itu, bijik benih ditabur disawah
padi. Perairan penting bagi pokok padi tetapi pokok padi memerlukan bekalan air
yang tetap sepanjang pertumbuhannya. Selain itu, pokok padi membaja dan dikawal
daripada diserang oleh haiwan perosak. Serangga seperti kutu, belalang, dan
ulat dapat merosakan pokok padi secara besaran. Untuk dielakkan kerugian
sedemikian, kebanyakkan petani menyemburkan racun perosak serangga kira-kira
dua bulan sebelum musim menuai.
Bil.
|
Kesalahan
|
Pembetulan
|
1.
|
||
2.
|
||
3.
|
||
4.
|
||
5.
|
||
6.
|
||
7.
|
||
8.
|
||
9.
|
||
10.
|
||
11.
|
||
12.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan