|
LEMBAGA
PEPERIKSAAN SMK. ST. JOSEPH, PAPAR.
UJIAN
SETARA 2 (OGOS) 2012.
TINGKATAN
EMPAT.
MASA:
1 JAM 20 MINIT.
|
Arahan : Jawab semua soalan . Markah
penuh 60 markah.
Soalan
1 : Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa
[30 markah]
(a)
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan
di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan maksud dan penggunaannya.
Anda tidak boleh menambahkan imbuhan atau menggunakan perkataan itu sebagai
peribahasa atau nama khas.
(i)
bangunan
(ii) pembangunan
(iii)
membangunkan
(iv) paparan
(v) terpapar
(vi) memaparkan
[6 markah]
(b)
Gabungkan
ayat-ayat dalam perenggan di bawah kepada tiga
ayat sahaja tanpa
mengubah maksud asalnya.
Muzium Sarawak terletak di Jalan Tun Abang Haji Openg. Muzium
berkenaan merupakan salah sebuah muzium yang terbaik di Asia. Muzium ini
menempatkan koleksi warisan etnologi Kepulauan Borneo. Muzium ini menempatkan
koleksi warisan arkeologi Kepulauan Borneo. Muzium ini dibuka pada setiap hari.
Muzium ini ditutup pada hari Jumaat dan cuti umum.
[6 markah]
(c)
Dalam setiap
ayat di bawah terdapat satu
kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan.
Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak
boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan
penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
(i)
Patriotisma dalam konteks global berbawa maksud dan pengertian
yang sangat luas.
(ii) Pulau
Langkawi memiliki keindahan pantai yang keputihan di samping kisah Mahsuri yang
telah menjadi lagenda.
(iii)
Ibu bapa tidak seharusnya melepaskan tanggung jawab mendidik
anak-anak mereka hanya kepada guru semata-mata atas alasan menyibukkan kerja.
[6 markah]
(d)
Dalam setiap
ayat di bawah terdapat satu
kesalahan penggunaan kata atau istilah
dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap
ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat
itu semula.
(i)
Semua guru tingkatan diarahkan agar menghantar senarai nama-nama
murid yang terlibat dalam majlis Larian Satu Murid Satu Sukan dengan segera.
(ii) Orang ramai
diingatkan agar berhemah dalam penggunaan tenaga elektrik kerana sumber tenaga
seperti petroleum dan lain-lain sumber semakin berkurangan.
(iii)
Program Latihan Khidmat Negara tidak bertujuan untuk mendera
gulungan remaja, tetapi atas dasar untuk mengukuhkan jati diri mereka sebagai
bakal pewaris negara pada masa akan datang.
[6 markah]
(e)
Isikan
tempat-tempat kosong dalam petikan di bawah dengan peribahasa yang sesuai.
Anak muda yang tebal jati dirinya tidak akan tergamak untuk
terlibat dalam gejala sosial. Hal ini disebabkan mereka sedar akan peranan yang
perlu dipikul oleh mereka sebagai peneraju negara pada masa hadapan kerana ……….(i)………………
Selain itu, mereka juga perlu bersaing dan setanding dengan rakan-rakan mereka
di peringkat global supaya dapat …………….(ii)………………. Oleh itu, mereka disarankan
agar memupuk amalan perkongsian dan kerjasama dalam pelbagai bidang, bak kata
peribahasa ……….(iii)………………..
[6 markah]
Soalan
2 : Novel
[30 markah]
Jawab
soalan-soalan di bawah berdasarkan novel Melunas
Rindu
karya Hartini Hamzah
(a) Berdasarkan
sebuah novel yang telah anda pelajari, huraikan dua nilai murni dalam novel tersebut. [7 markah]
(b) Bincangkan dua cabaran yang dihadapi oleh watak
utama dalam sebuah novel yang anda kaji dan nyatakan cara beliau mengatasi setiap cabaran tersebut. [7 markah]
(c) Unsur kejutan ialah unsur penceritaan yang menimbulkan situasi yang tidak
disangka-sangka oleh watak dalam sesebuah cerita mahupun pembaca. Huraikan dua contoh peristiwa yang menggunakan
unsur kejutan dan nyatakan sebab
setiap peristiwa berkenaan mengejutkan. [8 markah]
(d) Huraikan tiga latar masyarakat yang terdapat
dalam sebuah novel yang telah anda pelajari berdasarkan contoh-contoh yang
sesuai. [8 markah]
KERTAS
SOALAN TAMAT
Skema
Pemarkahan Ujian Setara 2 (Ogos) 2012
Tingkatan
4.
Soalan
1.
Perhatian bagi soalan 1 (a)
1. Berikan
1 markah bagi setiap ayat yang betul.
2. Tolak
½ markah bagi kesalahan ejaan/jalan bahasa/tanda baca daripada keseluruhan soalan.
3. Frasa/kata
berkenaan digunakan sebagai peribahasa, berikan 0 markah.
4. Frasa/kata
berkenaan digunakan sebagai nama khas, berikan 0 markah.
5. Sengaja
menambah atau menukar imbuhan, berikan 0 markah.
6. Ayat
yang dibina seperti satu ayat tetapi sebenarnya lebih, tolak ½ markah bagi
setiap ayat.
7. Jika
semua frasa/kata digunakan dalam satu ayat, berikan pertimbangan sebagai satu ayat.
8. Boleh
menggunakan struktur cakap ajuk dengan mematuhi tanda bacanya.
9. Isi tidak jelas tolak ½ markah.
(i)
bangunan = sesuatu yang dibangunkan (spt gedung,
rumah, kedai dll)
(ii) pembangunan = perihal membangun, proses membangun
(mencapai kemajuan, perkembangan, dsb); usaha atau kegiatan membangunkan
(memajukan dan mengembangkan)
(iii) membangunkan = menyuruh seseorang yang sedang tidur
supaya bangun, membangkitkan, menggerakkan, mengejutkan ; menyebabkan seseorang
yang sedang tidur terjaga (keranan bising, diganggu, dsb), membangkitkan,
mengejutkan; membina, mendirikan, membuat; membuat supaya membangun (maju dan
berkembang), membina, memajukan; membuat supaya wujud (timbul, datang) sesuatu
perasaan.
(iv) paparan = sesuatu (penjelasan, kenyataan, huraian
dsb) yang dipaparkan; maklumat seperti teks, perkataan, grafik, simbol, gambar
dsb yang dipaparkan pada skrin komputer dsb.
(v) terpapar = telah dipaparkan, terbentang, tergambar,
tertera
(vi) memaparkan = mempamerkan (menyatakan, menghuraikan,
menunjukkan dsb) supaya dapat dilihat, difahami, diketahui dsb, mendedahkan,
membentangkan; memperlihatkan teks, data, grafik, dsb pada skrin komputer dsb;
menjadikan pepat (rata) - memaparkan gigi.
Jawapan 1(b)
Peraturan pemarkahan:
1. Setiap ayat yang digabungkan dengan tepat dan
lengkap berikan 2 markah.
2. Jika ayat yang digabungkan lebih atau kurang
daripada 3 ayat berikan 0 markah.
3. Jika kata hubung dalam ayat tidak lengkap
atau terdapat kesalahan bahasa berikan 1 markah.
(i) Muzium Sarawak yang terletak di Jalan Tun Abang Haji Openg merupakan salah sebuah
muzium yang terbaik di Asia.
(ii) Muzium ini menempatkan koleksi warisan etnologi dan arkelogi Kepulauan Borneo.
(iii) Muzium ini dibuka pada setiap hari tetapi ditutup pada hari Jumaat dan
cuti umum.
Jawapan 1(c)
(i)
|
Patriotisma
|
- Patriotisme
|
1m
|
|
berbawa
|
- membawa
|
1m
|
(ii)
|
keputihan
|
- memutih
|
1m
|
|
lagenda
|
- legenda
|
1m
|
(iii)
|
tanggung jawab
|
- tanggungjawab
|
1m
|
|
menyibukkan
|
- kesibukan
|
1m
|
Jawapan 1(d)
(i)
|
nama-nama
|
- nama
|
1m
|
|
majlis
|
- acara
|
1m
|
(ii)
|
berhemah
|
- berhemat
|
1m
|
|
lain-lain sumber
|
- sumber-sumber lain
|
1m
|
(iii)
|
tidak
|
- bukan
|
1m
|
|
gulungan
|
- golongan
|
1m
|
Jawapan 1(e)
Peraturan pemarkahan.
1. Jika jawab lebih daripada satu jawapan -
semak/pertimbangkan jawapan yang pertama sahaja.
2. Calon tidak memberi nombor, ambil kira
jawapan 1 - 3 sahaja.
3. Setiap peribahasa yang betul berikan 2
markah.
(i) pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara
(ii) duduk sama rendah, berdiri sama tinggi
(iii) berat sama dipikul, ringan sama dijinjing/
bulat air kerana (oleh) pembetung, bulat manusia (kata) kerana muafakat/ bagai
aur dengan tebing.
Soalan 2 : Novel.
Peraturan pemarkahan jawapan 2(a) dan 2(b)
(i)
Jawapan berdasarkan sebuah novel
yang dipelajari
(ii)
Jawapan hendaklah dalam ayat-ayat
yang lengkap
(iii)
Beri 2 markah bagi setiap isi yang lengkap/jelas
(iv)
Beri 1 markah bagi setiap isi yang
kurang lengkap/kurang jelas
(v)
Markah isi maksimum 4 markah
(vi)
Markah bahasa maksimum 3 markah
(vii)
Markah bahasa diberi secara
impression
Baik – 3 markah
Sederhana – 2 markah
Lemah – 1 markah
(viii)
Jika calon menjawab dan markah isi
0, beri 1 markah untuk bahasa
(ix)
Calon tidak menjawab 0 markah.
Jawapan 2(a) Dua nilai murni
Nilai murni
|
markah
|
Contoh
|
markah
|
Tanggungjawab terhadap keluarga/ tugas
|
1m
|
Fuad bertanggungjawab untuk membantu membiayai
persekolahan adik-adik angkatnya kerana bapa angkatnya (Peter Lim) sakit./
Fuad sanggup pulang lewat untuk membimbing anak-anak muridnya yang lemah
dalam mata pelajaran bahasa Inggeris.
|
1m
|
Amanah terhadap tugas
|
1m
|
Cikgu Zamani seharusnya amanah dalam menjalankan tugas
dengan tidak masuk lewat ke kelas.
|
1m
|
Kasih sayang terhadap keluarga.
|
1m
|
Fuad sayang akan Pak Ismail dan Mak Salmah dengan
membelikan tanah untuk mereka/ Peter Lim sekeluarga dengan membantu membiayai
persekolahan anak-anak Peter Lim/ Farhana sebagai adiknya setelah mengetahui
mereka adik-beradik/ ibunya dengan mencari kubur ibunya yang dikatakan telah
meninggal dunia/ membawa ibunya mengerjakan umrah.
|
1m
|
Taat kepada agama
|
1m
|
Fuad sering mengerjakan solat dan belajar mengaji
dengan Pak Ismail.
|
1m
|
Tabah menghadapi cabaran
|
1m
|
Fuad tabah menerima ketentuan takdir bahawa dia tidak
boleh mengahwini Farhana kerana mereka adik-beradik.
|
1m
|
Tolong-menolong sesama manusia
|
1m
|
Fuad membantu Borhan membawa anaknya yang demam panas
mendapatkan rawatan di Kuala Terengganu walaupun hari sudah lewat malam.
|
1m
|
Menghargai jasa orang lain
|
1m
|
Fuad menziarahi Peter Lim yang sakit yang telah
memeliharanya sejak kecil/ Fuad telah membawa Pak Ismail dan Mak Salmah
mengerjakan umrah bagi membalas jasa mereka yang sudi menerimanya sebagai
anak angkat.
|
1m
|
Menghormati orang tua
|
1m
|
Fuad sangat menghormati Pak Ismail dan Mak Salmah serta
tidak pernah meninggikan suaranya ketika berbicara.
|
1m
|
Gigih berusaha untuk mencapai sesuatu
|
1m
|
Fuad gigih mencari kubur ibunya yang dikatakan telah
meninggal dunia.
|
1m
|
* Jawapan-jawapan lain yang tepat/logik boleh diterima.
Jawapan 2(b) ; Dua cabaran watak utama dan cara
mengatasinya
Cabaran watak
utama
|
Markah
|
Cara mengatasi
|
Markah
|
Fuad dilayan secara dingin oleh Mak Salmah selama
beberapa bulan dia tinggal di rumah Mak Salmah kerana Mak Salmah menganggap Fuad
sebagai punca kematian Sofia
|
1m
|
Fuad sentiasa bersabar/ tidak pernah memusuhi/
mengambil hati Mak Salmah dan selalu berdoa semoga Mak Salmah akan
memaafkannya.
|
1m
|
Fuad sukar untuk mencari kubur ibunya yang dikatakan
telah meninggal dunia kerana dia tidak mengenali saudara-mara sebelah ibunya.
|
1m
|
Fuad telah meminta bantuan bapa angkatnya Peter Lim
,Pak Ngah Lias dan Pak Said untuk mengesan kubur ibunya.
|
1m
|
Fuad mendapati wanita yang dicintainya, iaitu Farhana
ialah adiknya.
|
1m
|
Fuad reda menerima ketentuan takdir itu lalu menukarkan
perasaan sayangnya kepada Farhana sebagai sayang seorang abang.
|
1m
|
Fuad mendapati anak-anak muridnya di Sekolah Menengah
Seri Setia sangat lemah dalam bahasa Inggeris.
|
1m
|
Fuad sanggup pulang lewat untuk membimbing anak-anak
muridnya agar mahir berbahasa Inggeris.
|
1m
|
Peraturan pemarkahan jawapan 2(c) dan 2(d)
(i)
Isi dan huraian mesti lengkap dan jelas.
(ii)
Markah isi maksimum 6 markah.
(iii)
Markah bahasa maksimum 2 markah
(iv)
Markah bahasa diberi secara
impression.
Baik – 2
markah
Lemah- 1
markah
(v)
Jika calon menjawab dan markah isi
0, beri 1 markah untuk bahasa.
(vi)
Calon tidak menjawab 0 markah
Jawapan 2(c) : Dua unsur kejutan dan dua sebab
Unsur kejutan
|
Markah
|
Sebab mengejutkan
|
Markah
|
peristiwa pertemuan antara Fuad
dengan ibu kandungnya di Hospital Tengku Ampuan Afzan , Kuantan secara
kebetulan ketika dia mengunjungi ibu Farhana di sana sangat mengejutkan Fuad dan Farhana.
|
1m
|
Hal
ini mengejutkan disebabkan, Fuad tidak menyangka bahawa ibu Farhana itu
sebenarnya ibu kandungnya juga. Hal ini disahkan sendiri oleh bapa Fuad iaitu
Robert Lim yang kebetulan mahu menemui Fuad untuk menyerahkan sebentuk cincin
yang mungkin boleh membantu Fuad mencari ibunya.
|
2m
|
peristiwa
kehadiran bapa Fuad, Roberti Lim di lapangan terbang ketika Fuad, ibunya
Mariana, Pak Ismail dan Mak Salmah hendak berangkat mengerjakan umrah di
Makkah mengejutkan Fuad.
|
1m
|
Hal
ini mengejutkan Fuad kerana dia tidak menyangka bapanya akan datang malah
Fuad lebih terkejut apabila bapanya menyatakan bahawa dia akan menyusul ke
Makkah juga seolah-olah bapanya mahu kembali kepada agama Islam.
|
2m
|
Apabila Fuad memeriksa baki wangnya di mesin juruwang
layan diri, dia mendapati baki wangnya lebih dua ratus ribu.
|
1m
|
Dia tidak menyangka bapanya akan memasukan wang
sebanyak itu setelah lebih setahun dia berada di Danau Seberang. Di samping
itu, dia tidak menyangka tiba-tiba dia menjadi kaya tanpa perlu bekerja.
|
2m
|
Peter Lim dan Swee Lan terkejut apabila Fuad
memaklumkan bahawa Mariana (ibu Fuad) belum meninggal dunia.
|
1m
|
Mereka menyangka selama ini ibu Fuad telah meninggal
dunia.
|
2m
|
Jawapan 2(d) : 3 latar masyarakat
Latar masyarakat
|
markah
|
Contoh
|
markah
|
Masyarakat yang bertanggungjawab terhadap keluarga/
tugas
|
1m
|
Fuad bertanggungjawab untuk membantu membiayai
persekolahan adik-adik angkatnya kerana bapa angkatnya (Peter Lim) sakit./
Fuad sanggup pulang lewat untuk membimbing anak-anak muridnya yang lemah
dalam mata pelajaran bahasa Inggeris.
|
1m
|
Masyarakat yang amanah terhadap tugas
|
1m
|
Cikgu Zamani seharusnya amanah dalam menjalankan tugas
dengan tidak masuk lewat ke kelas.
|
1m
|
Masyarakat yang sayang terhadap keluarga.
|
1m
|
Fuad sayang akan Pak Ismail dan Mak Salmah dengan
membelikan tanah untuk mereka/ Peter Lim sekeluarga dengan membantu membiayai
persekolahan anak-anak Peter Lim/ Farhana sebagai adiknya setelah mengetahui
mereka adik-beradik/ ibunya dengan mencari kubur ibunya yang dikatakan telah
meninggal dunia/ membawa ibunya mengerjakan umrah.
|
1m
|
Masyarakat yang taat kepada agama
|
1m
|
Fuad sering mengerjakan solat dan belajar mengaji
dengan Pak Ismail.
|
1m
|
Masyarakat yang tabah menghadapi cabaran
|
1m
|
Fuad tabah menerima ketentuan takdir bahawa dia tidak
boleh mengahwini Farhana kerana mereka adik-beradik.
|
1m
|
Masyarakat yang tolong-menolong sesama manusia
|
1m
|
Fuad membantu Borhan membawa anaknya yang demam panas
mendapatkan rawatan di Kuala Terengganu walaupun hari sudah lewat malam.
|
1m
|
Masyarakat yang menghargai jasa orang lain
|
1m
|
Fuad menziarahi Peter Lim yang sakit yang telah
memeliharanya sejak kecil/ Fuad telah membawa Pak Ismail dan Mak Salmah
mengerjakan umrah bagi membalas jasa mereka yang sudi menerimanya sebagai
anak angkat.
|
1m
|
Masyarakat yang menghormati orang tua
|
1m
|
Fuad sangat menghormati Pak Ismail dan Mak Salmah serta
tidak pernah meninggikan suaranya ketika berbicara.
|
1m
|
Masyarakat yang gigih berusaha untuk mencapai sesuatu
|
1m
|
Fuad gigih mencari kubur ibunya yang dikatakan telah
meninggal dunia.
|
1m
|
* Jawapan-jawapan lain yang tepat/logik boleh diterima.
PERATURAN
PEMARKAHAN TAMAT
Tiada ulasan:
Catat Ulasan