Jumlah Paparan Halaman

Jumaat, 3 Ogos 2012

Latihan Melengkapkan Sinopsis Hikayat Indera Nata (Teks 'Harga Remaja'


Prosa Tradisional
(Hikayat  Indera Nata)
                  
Sinopsis
                  Kisah bermula  apabila …………………….. tiba ke negeri Rom setelah sekian lama mengembara dan sampai ke rumah bondanya ………………… . Bondanya bertanya tentang Si Piatu. Indera Jenaka memberitahu bahawa Si Piatu itu sebenarnya adalah …………………… yang telah menyeberangi lautan dengan bantuan …………… ke negeri …………………. Dia seorang yang berani dengan segala ……………… dan boleh …………… dengan segala binatang. . Indera Nata juga telah menyelamatkan Indera Jenaka daripada dibaham binatang buas. Tuanku Syah Alam mengagumi Indera Nata apabila mendengar cerita daripada Indera Jenaka.
                   Kisah selanjutnya, Indera Nata pergi mengembara dan ternampak sebuah bukit yang terlalu …………… dan terdapat sebuah …………… di situ. Di sebelah rumah tersebut terdapat sebuah ……………….. dan dia melihat ……………. orang puteri di dalamnya . Indera Nata memperkenalkan dirinya sebagai anak ………………. dan memberitahu tujuannya datang atas perintah ayahandanya mencari ………………………………………. Puteri-puteri itu gembira dengan kedatangan Indera Nata dan memperkenalkan diri mereka yang berasal dari negara yang berlainan. Antaranya ialah Tuan Puteri Cendera Kesuma, iaitu anak ………………., ……………………, iaitu anak Raja Baghdad, ………………….., iaitu anak Raja Siam, ……………………………., iaitu anak Raja Kufah, ……………………….., iaitu anak Raja Iraq dan Puteri Cendera Maha Dewi, iaitu anak …………………………... Salah seorang puteri tersebut iaitu Tuan Puteri Cendera Kesuma memberitahu mereka telah ditawan oleh  sepasang suami isteri ………………………….. untuk dimakan apabila mereka ………………………. Puteri Cendera Kesuma bercadang meminta pertolongan raksasa untuk mencari …………………………………… bagi membantu Indera Nata mendapatkan gajah itu segera.
                     Apabila raksasa pulang, Indera Nata disembunyikan di dalam ……………………. dan puteri-puteri itu membuat helah kepada raksasa dengan mengatakan jika hendakkan mereka cepat …………………… dan boleh dimakan …………………..mereka , perlulah mencari ……………………………………. Raksasa pergi ke hutan mencari gajah bergading emas dan secara kebetulan terserempak dengan ……………………… yang menaiki gajah bergading emas dan pengikut-pengikutnya pergi berburu . Raksasa berasa gembira dan telah ……………………… mereka semua dan membawa balik gajah bergading emas.
                      Sekali lagi Tuan Puteri Cendera Kesuma membuat helah supaya raksasa mencari ………………………………… dan …………………………………………………. serta selagi …………………………………………….. sebagai tanda sayang raksasa kepada mereka. Raksasa lelaki keluar mencari ………………………….. sementara raksasa perempuan pergi mencuci …………………………….. Pada masa itulah, Indera Nata membawa ketujuh-tujuh puteri melarikan diri dengan menaiki gajah bergading emas bersama semua harta dalam mahligai itu.
                      Raksasa lelaki itu …………………… mencari ……………………………….. dan raksasa perempuan ……………………………………, mereka kembali ke mahligai dan mendapati gajah bergading emas dan ketujuh-tujuh puteri telah hilang. Kedua-dua raksasa terlalu marah dan segera mengikuti kesan tapak kaki gajah dan akhirnya ternampak ketujuh-tujuh puteri bersama Indera Nata di atas gajah.  Indera Nata dan ketujuh-tujuh puteri menangis ketakutan apabila mendengar suara raksasa sehingga sampai ke tepi pantai. Indera Nata meminta pertolongan ………………………… dengan menggunakan ………………………….. dan ………………………….. mengarahkan …………………….. dan ………………………… membawa Indera Nata dan ketujuh-tujuh puteri menyeberangi lautan. ……………… dan ………………….. tersebut membawa mereka semua ke seberang. Raksasa yang tiba di tepi pantai cuba menarik Indera Nata dan ketujuh-tujuh puteri di seberang tetapi …………………… dan ………………… telah menarik raksasa ke tengah laut menyebabkan kedua-dua raksasa itu …………………….
                     Indera Nata bersama ketujuh-tujuh puteri telah berjalan selama ………………….. sehingga sampai ke rumah bondanya …………………………………. Bondanya sangat gembira melihat kedatangan mereka. Indera Nata  menceritakan semua peristiwa yang berlaku dan ketujuh-tujuh puteri bercerita tentang diri mereka kepada ………………………………….. Mereka semua tinggal bersama ………………………………………...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan