Jumlah Paparan Halaman

Rabu, 20 Mac 2013

Nota sajak dalam antologi "Kasut Kelopak Jantung"



NOTA SAJAK ANTOLOGI “KASUT KELOPAK JANTUNG” TINGKATAN 1
Sajak “Lebah dan Madu”
Maksud sajak.
1.       Lebah membuat sarang di pokok tualang.Serangga ini sangat rajin dan sentiasa  bekerjasama.
2.       Dalam koloni lebah ini terdapat ratu dan pekerja.Serangga ini bersepakat untuk menghasilkan madu yang menjadi penawar penyakit.
3.       Koloni lebah ini menyedarkan penyajak supaya berusaha bersungguh-sungguh dan berbuat jasa kepada semua.

Tema
Tema tentang hidup bermasyarakat dan berjasa kepada hidupan lain. Buktinya, kita diingatkan supaya mencontohi lebah,iaitu serangga yang mengamalkan kehidupan bermasyarakat dan berjasa kepada hidupan lain.

Persoalan sajak.
1.       Bermuafakat tanpa mengira perbezaan taraf.
2.       Pentingnya semangat bekerjasama dalam pekerjaan.
3.       Kerajaan berusaha dalam mengusahakan sesuatu pekerjaan.
4.       Keinsafan untuk menyumbang bakti kepada masyarakat.

Nilai
1.       Nilai bekerjasama
2.       Nilai muafakat
3.       Nilai kerajinan
4.       Nilai keinsafan
5.       Nilai kegigihan

Pengajaran
1.       Kita mesti selalu rajin berusaha.
2.       Kita mesti bekerjasama antara satu sama lain.
3.       Kita menyumbang jasa kepada masyarakat.

Bentuk sajak


Gaya bahasa
1.       Anafora      : Pada dahan (R1B2)
                    Pada dahan pohon  tualang (R3B2)                               
2.       Imej alam   : Pohon tualang
3.       Kata ganda : Lebah-lebah
4.       Simile         : seperti madumu yang istimewa
5.       Sinkope      : kau , madumu
6.       Repitisi       : Ada ratu ada pekerja


Sajak “Hari Akhir Persekolahan”

Maksud sajak.
Pada hari persekolahan, dapat dilihat segelintir murid yang masih membaca buku kerana mementingkan ilmu. Ada juga segelintir murid yang teringat akan pesanan guru manakala segelintir murid lagi berasa sedih kerana mereka akan berpisah dengan rakan-rakan serta guru tidak lama lagi.
Selain itu, ada juga segelintir murid yang berasa gembira akan peralihan zaman yang bakal dilalui mereka, iaitu kebebasan. Di samping itu mereka juga akan menempuh dalam kedewasaan.

Tema
Jati diri murid untuk mencintai buku dan menghargai ilmu.
- Murid-murid diingatkan agar mengulang kaji pelajaran walaupun setelah mereka menamatkan persekolahan kelak.

Persoalan sajak.
1) Kepentingan ilmu
- Ilmu sangat penting dalam kehidupan. Pada hari terakhir persekolahan, masih ada murid yang membaca buku kerana menyedari kepentingan ilmu.
2) Pesanan guru
- Pesanan guru akan terus diingati oleh murid sehingga tamat alam persekolahan.
3)Kesedihan akibat perpisahan
- Murid-murid akan berasa sedih kerana terpaksa berpisah dengan rakan-rakan dan guru-guru di sekolah.

Nilai
1) Nilai keprihatinan
 -  Prihatin akan pesanan guru   sebelum meninggalkan alam persekolahan.
2) Nilai kerajinan
- Rajin membaca buku.

Pengajaran
1) Kita hendaklah menghargai setiap nasihat dan pesanan yang diberikan oleh guru-guru sebelum meninggalkan alam persekolahan.
2) Kita hendaklah rajin membaca buku untuk menambahkan ilmu pengetahuan.
3) Kita hendaklah gigih dalam menimba ilmu demi mencapai kejayaan dalam kehidupan.

Bentuk sajak


Gaya bahasa
1) Anafora
Contoh: (i)Yang tersisip (B2)
             Yang mengintip (B5)
          (ii)Ada mata batin (B4)  
             Ada air jernih (B7)

2) Metafora
Contoh: Ada mata batin (B4)
3) Personafikasi
Contoh: Ada mata batin yang mengintip.  (B4 dan B5)

Sajak “Dairi Lama”

Maksud sajak.
Rangkap 1 :
Apabila penyajak membaca catatan dalam diari lamanya semula , timbul perasaan sebak . Namun , air mata penyajak tidak sama nilainya dengan pengorbanan pejuang kemerdekaan sehingga menumpahkan darah.

Rangakap 2:
Penyajak menyatakan rasa cinta pada negara dan menyaksikan sambutan ulang tahun kemerdekaan negara di Dataran Merdeka dengan rasa bangga. Penyajak mengharapkan
negara akan makmur sampai bila – bila .  

Tema
Semangat cinta akan negara  (patriotik) mengimbau kenangan terhadap perjuangan  para pejuang untuk memerdekakan negara kita. Semangat cinta akan tanah air ini dilahirkan melalui perayaan Hari Kebangsaan yang disambut setiap tahun..

Persoalan sajak.
1.       Sanjungan kepada para pejuang dahulu yang berjuang untuk menuntut kemerdekaan negara .
2.       Rasa bangga menjadi anak Malaysia yang merdeka .
3.       Banyak pengorbanan yang telah dilakukan dalam menuntut kemerdekaan .               

Nilai
1.       Nilai menghargai jasa
2.       Nilai kesyukuran
3.       Nilai patriotik.
4.       Nilai keberanian

Pengajaran
1.       Kita hendaklah menghargai jasa pejuang-pejuang yang menuntut kemerdekaan.
2.       Kita hendaklah bersyukur kerana negara kita aman damai setelah merdeka .
3.       Kita hendaklah mempunyai semangat cinta akan negara .
4.       Kita hendaklah mempertahankan keamanan negara daripada ancaman musuh
5.       Kita hendaklah  bangga akan pejuang-pejuang yang membebaskan negara daripada ancaman musuh .

Bentuk sajak
Gaya bahasa
1.       Personifikasi : menongkah persada , menyambut suka
2.       Paradoks : diulit riang bersalut hiba
3.       Sinkope : tak
4.       Asonansi : sampai bila - bila (pengulangan vokal i)
5.       Aliterasi : anak bumi bertuah merdeka (pengulangan konsonan k)

Sajak “Jangan”

Maksud sajak.
Rangkap 1:
-Penyajak tidak merelakan anaknya dibawa pergi kerana sangat menyayangi anaknya.
Rangkap 2:
-Penyajak berasa sangat sedih apabila anaknya dibawa pergi. Hidupnya sangat menderita apabila terpisah daripada anaknya itu.Hidup penyajak menjadi tidak menentu kerana kasih seorang ayah kepada  anaknya mungkin melebihi daripada perasaan cinta kepada ibunya(isterinya).
Rangkap 3:
-Penyajak yang kehilangan anaknya berazam untuk mencari anaknya itu walaupun di mana-mana sahaja sekalipun.

Tema
Tentang perasaan sayang seorang bapa kepada anak yang adakalanya tidak terhingga.

Persoalan sajak.
1.       Persoalan tentang keazaman seorang bapa untuk mencari anaknya yang hilang.
2.       Persoalan tentang penderitaan jiwa yang dialami seorang bapa apabila terpisah dari anaknya.
3.       Anak itu merupakan anugerah yang tidak ternilai kepada pegangan suami isteri.

Nilai
1.       Nilai kasih sayang terhadap anaknya.
2.       Nilai kegigihan untuk mencari anaknya sahaja dia berada.
3.       Nilai ketabahan seorang bapa.

Pengajaran
1.       Ibu bapa haruslah memelihara anak-anak dengan penuh kasih sayang.
2.       Kita hendaklah sabar menghadapi dugaan.
3.       Kita hendaklah gigih berusaha.

Bentuk sajak
1.       Rima akhir
-R1 :a,a,b,b,c
-R2:a,b,c,a,c,c,c,c,d,c
-R3:a,b
2.       Bilangan baris rangkap: 2-10 baris
3.       Bilangan kata sebaris: 3-7 baris serangkap
4.       Bilangan rangkap: 3 rangkap

Gaya bahasa
1.       Sinkof
        Contoh:anakku, hidupku,hatiku,kucari, kaubawa
2.       Metafora
        Contoh: permata hati belahan jiwa,
        pembalut luka
3.       Anafora:
        Contoh:
        Jangan bawa pergi anakku (R1B1)
        Jangan kaubawa lari anakku (R2B1)
4.       Inversi
          Contoh:akan ku cari di mana pun dia kini
5.       Aliterasi:
        Contoh :pembalut luka dan penghibur lara (pengulangan konsonan ‘l’)
6.       Asonansi:
        Contoh: Permata hati belahan jiwa (pengulangan vokal ‘a’)

Sajak “Asap”

Maksud sajak.
RANGKAP 1:
Penyair tertanya-tanya tentang asap yang memedihkan matanya hingga membuatkannya menangis.
RANGKAP 2:
Penyair ingin tahu sebab kewujudan asap semakin besar menyebabkan dirinya hampir lemas.
RANGKAP 3:
Asap telah menyebabkan jantungnya mengalami kesesakan.
RANGKAP 4:
Asap tidak boleh disentuh,tetapi bahangnya walaupun tanpa api boleh memusnahkan.

Tema
ž  Temanya tentang alam sekitar, iaitu menceritakan kesan pencemaran alam terhadap manusia persekitaran. Hal ini dapat menyedarkan murid tentang pentingnya memelihara alam sekitar.

Persoalan sajak.
1.       Kesan kebakaran yang memudaratkan.
Kebakaran boleh memudaratkan kepada manusia,haiwan dan alam sekitar.
2.       Asap boleh menyebabkan sesak nafas.
Kesan asap kepada manusia yang boleh menyebabkan manusia sesak nafas
3.       Asap boleh menyebabkan sakit jantung.
Kesan asap rokok kepada manusia yang boleh menyebabkan manusia menghidapi penyakit  jantung tanpa mengira tua atau muda
4.       Asap boleh menyebabkan bumi menjadi panas.
Kesan asap kepada alam yang boleh menyebabkan bumi mengalami peningkatan suhu.
Nilai
1.       Nilai sayang akan alam sekitar  
2.       Nilai menghargai kesihatan diri
3.       Nilai berhati-hati

Pengajaran
1.       Kita hendaklah sayang akan alam sekitar
2.       Kita hendaklah menghargai alam sekitar
3.       Kita hendaklah berhati-hati terhadap api

Bentuk sajak


Gaya bahasa


Tiada ulasan:

Catat Ulasan